סרטן העור במטופלי גזזת

סרטן העור בחולים שטופלו בהקרנות לגזזת 

בעיה מאוד שכיחה בישראל כמו ברוב ארצות העולם הם גידולי סרטן עור בחולים שטופלו בהקרנות לטיפול בגזזת (פטרת העור והשערות בקרקפת). הגידולים שמופיעים בחולים אלה הם בעיקר מסוג בזליומה או סרטן תאי בסיס (Basal Cell Carcinoma) ובעיקר מסוג מיוחד עם פיגמנט – שנראות שחורות ומזכירות מלנומה.גם גידולים אחרים יכולים להופיע בעקבות ההקרנות לגזזת –בעור גידולים מסוג סרטן תאי קשקש (Squamous Cell Carcinoma), במח גידולים שפירים וממאירים מסוגים שונים, ובבלוטת התריס גידולים סרטניים. 

הטיפול בהקרנות לגזזת היה טיפול מקובל לפטרת הקרקפת בכל העולם, בשנות ה- 40 עד שנות ה- 60 של המאה הקודמת. התוצאות המאוחרות של הטיפולים הללו התגלו רק כעבור שנים רבות. אז התברר שלאחר תקופת דגירה של בין 20 ל- 50 שנים גרמו ההקרנות הללו ברבים מהמטופלים להופעה של סוגים שונים של סרטן. 

במדינת ישראל לטיפול בהקרנות לגזזת נקשר גם הקשר סוציאלי ייחודי שכן הטיפולים בוצעו בשנות הקמת המדינה בעיקר בעולים ילדים מארצות צפון אפריקה שנלקחו לטיפולים מהמעברות או ממחנות העלייה, ובמקרים רבים, ככל הנראה בלא שהוסברו לחולים סיבות הטיפול ובלי לקבל את הסכמתם המפורשת. כתוצאה מכך נגרמה תחושת פגיעה וקיפוח אצל רבים מהמטופלים ובעקבות זאת החליטה מדינת ישראל על ייסוד חוק לפיצוי נפגעי ההקרנות לגזזת. 

מכוח חוק זה הוחלט כי נפגעי ההקרנות יפוצו בפיצויים כספיים בהתאם לחומרת הפגיעה שנגרמה להם. הזכאות לפיצויים נקבעת ע"י ועדה מיוחדת של משרד הבריאות. 


פורום סרטן העור, מלנומה ונקודות חן בניהול ד"ר גלעד 

ד"ר גלעד מטפל בנזקי העור שנגרמו לנפגעי הקרנות לגזזת באמצעות טיפולים שמרניים וטיפולים כירורגיים (ניתוחי מוז). בנוסף ניתן לקבל חוות דעת בנושא - לצורך קבלת חוות דעת יש לקיים ביקור ייעוץ פרטי בתשלום נפרד (לא ניתן לביצוע במסגרת הביטוחים המשלימים של קופות החולים). תיאום תורים לביקור ייעוץ פרטי לצורך חוות דעת יתבצע אך ורק מול מזכירות המרפאה באמצעות דואר אלקטרוני או טלפונית.