כיצד לבחור מנתח מוז

המאמר הזה נכתב על בסיס שנים רבות של ניסיון כרופא, עם קריירה מגוונת שכללה עבודה כרופא בכיר בבית חולים אקדמי, הוראה לתלמידי רפואה ורופאים, רופא בשירות הציבורי, בקהילה ובפרקטיקה פרטית. 

מטרת המאמר לעזור למי שגילו כי אצלם או אצל קרוב משפחתם הופיע גידול סרטני בעור הפנים הראש או הצוואר לבחור כיצד לטפל בו ומי ילווה אותם, ינחה ויטפל בהם. 

אפשר היה לחשוב שמדובר בעניין טריוויאלי, פשוט וברור, וכזה שאין צורך להכביר עליו מילים, קל וחומר, לכתוב מאמר. אלא ששנים רבות של ניסיון והכרות עם החולים ובני משפחתם מצד אחד וקהילת המטפלים מצד שני, פקחו את עיני והוכיחו לי שרבים רבים מקרב הנזקקים לטיפול רפואי עושים זאת בדרך לא נכונה ומסוכנת. דרך שעלולה לגרום להם לנזקים קשים, פגיעה בריאותית, לעיתים סכנת חיים, ולא פעם פגיעה כלכלית משמעותית. 

שיטת מוז (MOHS) היא שיטה שפותחה והותאמה לטיפול בגידולים סרטניים של העור לצורך הסרה מדויקת ושלמה ככל האפשר של גידולים סרטניים ועל פי הנחיות סל הבריאות בישראל כלולה בטיפולי הסל לגידולים סרטניים באזורי פנים, ראש וצוואר. 

הנושא של בחירת מנתח מוז אינו מיוחד או יוצא דופן מבחירת מטפלים בתחומים אחרים ולכן ניתן להסיק מהכללים שאפרט במאמר זה גם לגבי תחומים אחרים ברפואה. אך יחד עם זאת יש לבחירת מנתח מוז מספר שיקולים ייחודיים שכדאי לקחת בחשבון. 

בניגוד לשיטות אחרות לכריתת גידולים, בניתוח מוז נבדקת הרקמה שהוסרה בדיקה פתולוגית תחת המיקרוסקופ, תוך כדי מהלך הניתוח וע"י המנתח עצמו, כאשר הבדיקה היא בדיקה מלאה של השוליים הניתוחיים ובעזרתה מכוון המנתח את המשך הניתוח כדי להצליח ולהסיר את הגידול בשלמותו. הטכניקה הניתוחית הייחודית והמיוחדת גורמת לכך ששיעור ההצלחה בהסרה שלמה של הגידולים הוא הגבוה ביותר בהפרש משמעותי בהשוואה לכל שיטות הטיפול האחרות. יתרונות גדולים נוספים לשיטה זו הם פגיעה מינימאלית ברקמות הבריאות סביב הגידול, צלקת ניתוחית מיטבית והפחתה מרבית של הנזק התפקודי והאסתטי כתוצאה מהניתוח. בשל היתרונות המובהקים של שיטת הניתוח הזו היא הוכרה בכל העולם כשיטת הניתוח המועדפת להסרת גידולי עור באזורי הפנים ובאזורים קריטיים נוספים. 

על פי עקרונות שקיבלו תוקף בינלאומי ואף תוקפו בנייר עמדה של איגוד רופאי העור הישראלי ואשר מבוססים על העקרונות שהותוו בארה"ב – מולדת השיטה, ניתוח מוז הוא אך ורק ניתוח המבוצע לפי עקרונות ניתוח מוז וכזה שבו המנתח הוא גם זה שמבצע את הבדיקה ההיסטופתולוגית של הרקמה שהוסרה בניתוח בעצמו. 

בניגוד לתפיסה רווחת, ניתוחי מוז היו והינם קודם כל התמחות של דרמטוכירורגים (רופאי עור מנתחים) שהתמחותם הבסיסית כוללת הכשרה יסודית בפתולוגיה של העור ובכירורגיה של העור, עליהם נוספת השתלמות והתמחות ייחודית בניתוחי מוז. הניתוח מבוצע גם ע"י כירורגים פלסטיים שעברו התמחות ייעודית בשיטת MOHS עם השלמה יסודית בפתולוגיה של העור. 

השתלמות והתמחות בניתוחי מוז מתבצעת בשיטה של חניכה ולמידה פעילה ע"י רופאים מומחים המעוניינים להתמחות בתחום. ההתמחות מחייבת תקופה משמעותית של עבודה עם מנתח מוז מומחה שניתוחי מוז הם תחום פעילותו העיקרי. כדי להגיע לרמת הכשרה בסיסית סבירה נדרש מנתח מוז לבצע במו ידיו מאות ניתוחים תחת פיקוח של מנתח מוז בכיר. גם לאחר השלמת תקופת ההתמחות מנתח המוז הצעיר הוא עדיין לא מנתח מוז בשל וכשיר להתמודדות עם כל סוגי הגידולים ונדרשת תקופה נוספת של עבודה פעילה ורכישת ניסיון בתחום תוך למידה והפקת לקחים מכל מקרה ומקרה. 

מנתח מוז טוב צריך להיות אדם מסודר, יסודי, סבלני ובעל יושרה מלאה ונחישות, שכן כדי שניתוח מוז יצליח, יש להגיע לכל שלוחה ושארית גידול אפשרית ולכן הכרחי להקפיד על עקרונות השיטה, לא לחתוך בפינות ולא למהר לסיים את הניתוח. בסיומו של ניתוח מוז נדרש המנתח להיות משוכנע כי הסיר את כל הגידול אם זה רק אפשרי. בכל מקרה של ספק באשר להסרה שלמה של הגידול, על המנתח להחליט ולהנחות את המטופל אם יש צורך בכריתה נוספת, רחבה יותר, של מיטת הגידול (=האזור בעור עליו התפתח הגידול) או בבירור גרורתי ו/או טיפולים נוספים כגון הקרנות או טיפולים כמותרפיים או ביולוגיים. 

בישראל לא מוכרת התמחות פורמאלית בניתוחים בשיטת MOHS אך קיימים בה מנתחי מוז שעברו הכשרה פורמאלית יסודית הן בארץ והן בארה"ב ובאירופה. 

ההשלכות של ניתוח מוז או ניתוח "דמוי מוז" שמבוצע ע"י מי שלא עברו הכשרה מתאימה ולא בוצע תוך הקפדה על עקרונות שיטת MOHS הם קודם כל הסכנה שהגידול יחזור, עמוק יותר, גדול יותר, או בצורת גרורות כשהוא מזיק יותר ומסוכן יותר – ובתלות בסוג הגידול ומיקומו אף בסכנת חיים. השלכות פחות קשות אך לא פחות משמעותיות למרבית המטופלים הן פגיעה תפקודית משמעותית, צלקות מכוערות, עיוות הפנים או האיבר המנותח, כאבים וסבל מתמשך. 

עד כאן הרקע להבנת החשיבות בבחירה מושכלת של מנתח בשיטת מוז. 

למרבה הצער, מטופלים רבים שמאובחנים עם גידולים סרטניים בעור הפנים או במיקומים משמעותיים אחרים, אינם מבינים את המשמעות וההשלכות של בחירת רופא מטפל/מנתח כלאחר יד או משיקולים שחשיבותם צריכה להיות משנית כשבאים להחליט החלטה כל כך חשובה. לא פעם ההחלטה והבחירה של רופא מטפל מתבצעת עם פחות תשומת לב ומאמץ מאלה המושקעים בבחירת תנור אפייה חדש או מקרר לבית. 

אם כן, כיצד לבחור נכון את הרופא לביצוע הניתוח? 

  • חשוב לשאול את הרופא המפנה מדוע הוא מפנה לרופא מסוים, מה הניסיון שלו עם הרופא, והאם יש רופאים אחרים, מומלצים יותר, למשל כאלה שאינם פועלים דרך קופת החולים המפנה.
  • כדאי לאסוף על הרופא אינפורמציה ברשת האינטרנט וברשתות החברתיות. יש לחפש איזכורים הקשורים אליו, התייחסויות של מטופלים וכל אינפורמציה שתעזור להכיר אותו וללמוד על ההכשרה שלו, ניסיונו ודרך ההתנהלות שלו.
  • כדאי לנסות ולשאול על הרופא חברים שעברו טיפולים דומים או שמכירים כאלה שעברו טיפולים דומים ולשאול גם רופאים אחרים על הרופא המיועד לבצע את הטיפול.
  • חשוב לפגוש את הרופא עצמו ולא שליח מטעמו פגישה מקדימה טרם הניתוח.
  • יש לברר איזה הכשרה קיבל הרופא בניתוח בשיטת מוז, כמה שנים הוא מבצע את הניתוח וכמה ניתוחים ביצע.
  • יש לבקש מהרופא הסבר מלא על הגידול, ההשלכות של מיקומו, דרך ביצוע הניתוח, מהלך ההחלמה הצפוי והערכתו אם יידרשו טיפולים או בירורים נוספים.
  • חשוב לוודא שהתקשורת עם הרופא טובה, פתוחה וגלויה ושהרופא משרה בטחון ושקט.
  • חשוב להבין שאין לחולה מחויבות להמשיך לניתוח או כל טיפול עם רופא שהוא לא מרגיש בטוח ונוח אתו ומשוכנע בכישוריו.
  • כדאי לזכור שבחירה לא נכונה ברופא שאינו עונה על הצרכים יכולה לגרום לעגמת נפש רבה ולא פעם גם להוצאות כבדות לתיקון נזקים, לטיפולים נוספים מיותרים, לניתוחים חוזרים ועוד ועד בעיות.
  • גם שיקולים כספיים כגון עלות הניתוח אינם שיקולים מבוטלים, אך יש לקחת בחשבון את העלות הכוללת, כולל ההשלכות של בחירה שגויה ולא לחסוך כסף קטן כאשר עלות הניתוח והטיפולים הנוספים שעלולים להידרש עלולים להיות יקרים פי כמה וכמה והחיסכון הקטן עלול להפוך להפסד גדול.

 אני מקווה שהמאמר הזה יעזור לכמה שיותר מטופלים לעשות בחירה מושכלת ומאחל החלמה מהירה וחזרה לבריאות שלמה והצלחה לכל הנזקקים לטיפולים הרפואיים.