בדיקה דרמוסקופית

דרמוסקופיה (דרמטוסקופיה)

דרמוסקופיה (דרמטוסקופיה)רפואת העור נחשבת בעיני רבים ל- "רפואה שטחית" שכן ביטויי המחלה הם ביטויים המופיעים בעור = על פני השטח (בניגוד לתחומי הרפואה האחרים בהם ביטויי המחלה הם בעיקר באברים הפנימיים, העמוקים). ייחודיות זו של רפואת העור מאפשרת לרופאי העור להגיע באחוז גבוה מאוד מהמקרים לאבחנה אך ורק על סמך הסתכלות ובחינת מראה העור, הנגעים שבו ועליו ותכונותיהם, מבלי להזדקק לבדיקות אבחנתיות נוספות. הדרמטולוגיה המסורתית הייתה לכן במשך דורות אמנות ההתבוננות וזיהוי הפרטים הזמינים לעין. לכן אין פלא שכבר בתחילת המאה הקודמת הוחל בניסיונות לשפר את זיהוי הפרטים שניתן להפיק מן ההתבוננות בעור – באמצעות אביזרים שנועדו טכנית לשפר את הראייה – ע"י הגדלה והארה של העור. פעולה זו של בחינת העור באמצעות מכשירים דמויי מיקרוסקופ זכתה לכינוי "דרמוסקופיה". ניסיונות אלה הניבו בתחילה מכשירים מסורבלים שיותר משסייעו בבחינת העור הכבידו על הרופאים ולכן לא זכו להכרה ולתפוצה רחבה. 

ההכרה הגוברת בחשיבות האבחון המוקדם של נגעי סרטן עור – ובייחוד מגפת המלנומה שאבחון מאוחר שלה פירושו היה במרבית המקרים גזר דין מוות סיפקו מוטיבציה מיוחדת לפיתוח אמצעים טכניים שיסייעו באבחון מוקדם ככל האפשר של הגידולים. בעקבות זאת החל לפני כ- 25 שנה שינוי בגישת רופאי העור לנושא שהלך ותפס תאוצה באופן דרמטי עם ההתקדמות הטכנולוגית שאיפשרה את הופעתם של הדרמטוסקופים המודרניים. מכשירים אלו הם מכשירים ניידים וקומפקטיים המאפשרים סקירה מעמיקה יותר של נגעי עור וחושפים לעין הרופא פרטים שלא היו גלויים לה קודם לכן. בעקבות זאת ניתן כיום לאבחן מלנומות בשיעור דיוק של למעלה מ- 90% באבחון מוקדם באמצעות דרמוסקופיה לעומת שיעור דיוק קודם של כ- 60-70% בלבד. רווח נוסף שהיה תחילה משני להתפתחות זו – היה הגילוי כי הדרמוסקופ מאפשר אבחנה מדוייקת יותר וגילוי מוקדם של מגוון נגעי ומחלות עור אחרים ומוסיף מימד משמעותי לבדיקת העור בתחומים רבים נוספים. הדרמוסקופ הפך לכלי חיוני לרופא העור המודרני בדומה לאופטלמוסקופ אצל רופא העיניים, האוטו סקופ של רופא אא"ג והסטטוסקופ.  

המיומנות בשימוש בדרמטוסקופ גוברת ככל שמצטבר ניסיון בשימוש במכשיר ומשפרת בצורה דרמטית את איכות האבחון הדרמטולוגי. ד"ר גלעד הוא מראשוני רופאי העור בישראל בתחום הדרמוסקופיה ובעל ניסיון רב בשימוש במכשיר. במהלך הבדיקות במרפאה נעשה במכשיר שימוש כמעט בכל חולה ובחלק מהמקרים אף מבוצע צילום דרמוסקופי לצורך תיעוד ומעקב לנקודות חן בודדות. במרפאה לא מבוצע צילום נגעים כל גופי.