טיפול באמצעות חנקן נוזלי

חנקן (Nitrogen) הינו יסוד אינרטי יחסית המצוי בטבע במצב גזי ומהווה באופן נורמאלי כ- 80% מהאוויר הסובב אותנו.השימוש בחנקן בטיפול בנגעי עור עושה שימוש בטמפרטורת הרתיחה הנמוכה שלו - מינוס 196 מעלות צלזיוס! כאשר דוחסים חנקן עד שהוא הופך לנוזל נוצר חומר נוזלי שכאשר מרססים או "מרטיבים" איתו הוא מייד מתאדה לגז תוך מיצוי החום המצוי בחומר עימו הוא בא במגע. כתוצאה מכך החנקן מביא כל חומר עימו הוא בא במגע במצבו הנוזלי לטמפרטורה מאוד נמוכה - העשויה במקרים מיוחדים להגיע אפילו לטמפרטורת הרתיחה של החנקן עצמו - מינוס 196 מעלות צלזיוס! שינוי טמפרטורה כזה גורם לשינוי במבנה ובתכונות הפיזיקאליות של כל חומר. לדוגמא - הבאת מתכת (אפילו פלדה) לטמפרטורות כאלה הופכת אותה לשבירה ביותר אפילו בעקבות מכה קלה.

ההשפעות על העור נובעות קודם כל מכך שגוף האדם מורכב מ- 70% מים וברקמות רכות החלק המימי אף גבוה יותר. כתוצאה מהקפאת מים נוצר קרח וידועה האנומליה של מים שבניגוד לכל חומר אחר - כאשר הם קופאים, גבישי הקרח מסתדרים בצורה כזו שגורמת להיווצרות קרח בנפח גדול יותר מזה שתפסו המים מהם הוא נוצר. אנומליה זו גורמת לכך שכאשר בעת שימוש בחנקן נוזלי העור קופא - גבישי הקרח שנוצרים בתאי הרקמה החיה מפוצצים את התאים המרכיבים את הרקמה והורסים אותם. אפקט שימושי נוסף בטיפול באמצעות חנקן נוזלי בנגעים בעור הוא העובדה שתאים המכילים מלנין רגישים יותר לאפקט ההקפאה ונהרסים בקלות רבה יותר מאשר תאי הרקמה הסובבת אותם.

השימוש בחנקן נוזלי בטיפול בנגעי עור נעשה באמצעות ריסוס חנקן נוזלי ע"י "אקדח חנקן נוזלי"
או ע"י הצמדת "צמרונים" (מקלוני צמר גפן) ספוגים בח"נ לנגעים המטופלים עד לקפיאתם והשגת הקפאה לעומק מספיק בעור כדי לגרום להרס הנגעים המיועדים לטיפול.

טיפול בחנקן נוזלי לנזקי שמש טיפול באמצעות חנקן נוזלי (ח"נ) הינו אמצעי מוכר ומקובל לטיפול נקודתי או לשטחי עור קטנים שבהם נגעי עור טרום סרטניים הקרויים בעברית "קרנת אקטינית" (Solar keratosis, Actinic keratosis) או נגעי עור סרטניים שטחיים מסוג סרטן תאי בסיס או מסוג Bowen's. נגעים אלה מופיעים על רקע חשיפה מרובה לשמש בד"כ על עור הפנים בבעלי עור בהיר, אך גם על פני העור באזורי גוף אחרים כגון גפיים עליונות ותחתונות ועל פני הגו. חולים מדוכאי חיסון מסיבות שונות נמצאים בסיכון מוגבר לפתח נגעים אלה. מדובר בבעיה שכיחה הגורמת אי נוחות לחולה וסיכון מוגבר להתפתחות סרטן עור חודרני שיצריך טיפול כירורגי.

טיפול בחנקן נוזלי להעלמת כתמי שמש מעור הפנים טיפול באמצעות חנקן נוזלי (ח"נ) הינו אמצעי מקובל וידוע לטיפול נקודתי או לאזור מוגבל שבו כתמי עור חומים שאובחנו ע"י רופא העור כ"כתמי שמש" או בשמם הלועזי Solar Lentigo. בלשון העם נגעים אלה ידועים גם בשם "כתמי זיקנה" ו- "liver spots". נגעים אלה מופיעים בד"כ על עור הפנים לרוב על רקע חשיפה מרובה לשמש ולרוב בחולים בעלי גוון עור בהיר. מדובר בבעיה שכיחה הגורמת אי נוחות והפרעה אסטטית לחולה. מאחר שידוע כי המלנוציטים, התאים בעור המייצרים את הפיגמנט, רגישים לקור הרבה יותר מתאי העור האחרים - כווייה כזו יכולה לגרום באופן סלקטיבי לפגיעה בהם ולסילוק הפיגמנט מן הכתמים.

טיפול בחנקן נוזלי ליבלות ויראליות, סבוראיות וסרחי עור יבלות ויראליות מופיעות בעיקר על עור אצבעות הידיים, כפות הידיים והרגליים אך גם על הפנים ולמעשה בכל מקום בגוף. הן מדבקות ומהוות מטרד אסטטי המפריע לא פעם לתפקוד.יבלות סבוראיות (Seborrheic Keratosis) (בתמונה) הן תופעה שפירה ששכיחותה עולה עם הגיל ובולטת במיוחד בגיל העמידה ומעלה. יש להן נוכחות בולטת בשל גונן החום בד"כ אך לעיתים כהה במיוחד עד שחור ולעיתים

סרחי עור ("טולילות" בלשון העם) הם גידולי עור קטנטנים עד גדולים המופיעים לרוב בבתי שחי, סביב הצוואר ולעיתים גם במפשעה ובמיקומים אחרים. מעבר להפרעה האסטטית שהם גורמים הם עלולים לגרום לכאבים או גירודים.
הטיפול באמצעות חנקן נוזלי אינו כלול במסגרת ביקורי יעוץ של הביטוחים המשלימים של קופות החולים ומתבצע במסגרת ביקור פרטי ובתשלום נפרד. החלטה על הטיפול המתאים תתקבל בפגישת יעוץ.