טיפול בכתמי שמש ונגעים בפנים

בנמשים וכתמי שמש המופיעים על עור הפנים ניתן לטפל במספר אמצעים - הבטוח והיעיל שבהם הוא באמצעות לייזר מסוג Alexandrite באורך גל 532nm. אמצעי זה הוא גם היקר והפחות זמין. אמצעי נוסף, פשוט וזמין יחסית, הוא צריבת הכתמים עד לגרימה של כוויות קור שטחיות באמצעות חנקן נוזלי. מאחר שידוע כי המלנוציטים, המייצרים את הפיגמנט, רגישים לקור הרבה יותר מתאי העור האחרים - כווייה כזו יכולה לגרום באופן סלקטיבי לפגיעה במלנוציטים ולסילוק הפיגמנט מן הכתמים. הסיכונים בטיפול זה קשורים מחד למיומנות המטפל ומאידך לסוג העור של המטופל. במטופלים ממוצא אתני כהה עור ובכאלה שהם בעלי עור כהה בעצמם, יש סכנה בכ- 10% מהמטופלים להופעה של כתם כהה משני לכווייה, הנובע משקיעת פיגמנט בעור כתוצאה מהדלקת שבתהליך ההחלמה מהטיפול. במרכית המקרים כתמים אלה נעלמים לאחר מספר חודשים בהם המטופל מקפיד להמנע מחשיפה לשמש. סיכונים נוספים הם הצטלקות על רקע רגישות של העור או צריבה חזקה מדי ע"י המטפל. 

לתכשירי הבהרה מסחריים וכאלה המוכנים במיוחד בבתי מרקחת לפי מרשם מרופא אין תפקיד בטיפול בכתמים נקודתיים אלא בהבהרה כללית של גוון העור והם מיועדים לטיפול בבעיות כגון "מסכת הריון" או כתמי עור נרחבים על רקע של כוויות או נזקי עור אחרים. ד"ר גלעד רושם מרשמים של תרכובות מיוחדות המוכרות כמבהירות את עור הפנים, בריכוזי חומרים ומרכיבים המותאמים אישית לכל מטופל ומטופלת לפי מאפייני העור שלהם והבעיה ממנה הם סובלים.
בכל מקרה, גם כאשר מטפלים בכתמים ונמשים בפנים, אין תחליף להגנה קפדנית מפני השמש באמצעות מסנני קרינה, כובע, הקפדה על שהייה בצל והמנעות מחשיפות לשמש הניתנות למניעה ובמיוחד בשעות בהן השמש חזקה במיוחד בין 9:30 בבוקר ועד 16:30 אחה"צ. הטיפול בכתמים בפנים הוא תהליך מתמשך ולרוב מלווה בתקופות של התכהות הכתמים (בעיקר באביב ותחילת הקיץ) למרות הטיפול. אסור להתייאש גם כאשר מופיעה התכהות כזו ולהמשיך בטיפולים, לרוב התמדה ושימוש בתכשירים יעילים יכולים להניב בסופו של דבר הבהרה מרשימה ושיפור משמעותי בגוון העור הכללי ובכתמים. 

הטיפול בנמשים וכתמי שמש בפנים אינו כלול במסגרת ביקורי יעוץ של הביטוחים המשלימים של קופות החולים ומתבצע במסגרת ביקור פרטי ובתשלום נפרד. החלטה על הטיפול המתאים תתקבל בפגישת יעוץ במסגרת הביטוחים המשלימים.