טיפול ביבלות טבוריות (מולוסקום Moluscum conatgiosum)

יבלות טבוריות או בלטינית מולוסקום קונטגיוזום (באנגלית: Molluscum contagiosum) היא מחלת עור נגיפית (ויראלית) הפוגעת בעיקר בילדים בגילאי גן ומתבטאת בנגעי עור בקוטר 1-3 מ"מ בד"כ היכולים להופיע כנגעים בודדים או מרובים. למרות שהוירוס הוא קרוב משפחה של מחולל אבעבועות הקופים - היבלות אינן מסכנות את הבריאות והן בעיה אסתטית בלבד. יחד עם זאת - עד להתפתחות חיסון והחלמה ספונטנית בלי טיפול, המחלה יכולה להמשך בין חצי שנה לשנתיים, הנגעים עלולים להתרבות מאוד, להזדהם משנית בזיהומים חיידקיים כואבים ומלווה לרוב בעקצוץ לא נעים ואקזמה מסביב לנגעים. לעיתים קרובות יש מעורבות של אזורי עור עדינים כגון איברי המין והמפשעות ובפנים. העקצוץ והאקזמה גורמים לחולה לגרד את היבלות ואז להעביר אותם בציפרניו ממקום למקום על העור.

המחלה מדבקת מאוד ושכיחה מאוד (מקובל להעריך כי קרוב ל 1.5% מאוכלוסיית העולם חולים בה בשלב זה או אחר) ועוברת בקלות בין ילדים בעיקר, בד"כ במגע של עור לעור וגם במגע עם חפצים כגון מגבות, פריטי ביגוד, צעצועים ובתוך מיים. במקרים די נדירים המחלה מופיעה גם בבני נוער ואף במבוגרים ואז עלולה להצביע על חסר חיסוני.

הגישה הטיפולית נעה בין המתנה סבלנית להחלמה לבין התערבות מוקדמת כדי למנוע סבל ממושך, הדבקה של בני משפחה נוספים, זיהום משני ועוד. מומלץ להגיע לרופא עור לבדיקה לאחר הופעת התסמינים, כדי לעצור את התקדמות המחלה ולמנוע סיבוכים.

אפשרויות הטיפול כוללות טיפול בחנקן נוזלי (כוויות קור נקודתיות), קילוף מכני של היבלות באמצעות מכשיר (קורטה) וטיפול באמצעות חומרים כימיים שונים שגורמים כוויות, כאב ולעיתים קרובות גם צלקות. במקרים קיצוניים עם כמות גדולה של יבלות ובמקרים בהם הילדים לא מצליחים לשתף פעולה במהלך הטיפול - ניתן לבצע הטיפול בבית חולים בסדציה (שינה מושרית/הרדמה קלה).

בשנים האחרונות התגלה טיפול יעיל באמצעות חומר כימי הקרוי קנטרידין שמוצה מחיפושית מיוחדת והגורם במגע לשלפוחית נקודתית שמפרידה את היבלת מן העור. מדובר בטיפול שמבוצע ע"י הרופא במרפאה ולאחר 10-14 יום הנגעים המטופלים מתייבשים ונעלמים.

לד"ר גלעד ניסיון רב בטיפול ביבלות טבוריות ובין השאר מבוצעים טיפולים ליבלות הטבוריות באמצעות קנטרידין וחנקן נוזלי (הטיפולים אינם כלולים במחיר היעוץ) וכן מתבצעת הערכה של מצב היבלות ומותווים אמצעים טיפוליים כלליים לשיפור מצב העור ולעידוד ההחלמה.

כדי לקבל טיפול, יש להגיע לביקור בדיקה וייעוץ לצורך אבחון ווידוא של סוג הנגעים והחלטה על הטיפול המתאים על פי סוג וכמות הנגעים, מיקומם, גיל החולה והעדפותיו. ד"ר גלעד יסביר מה טיב הממצאים, המשמעות שלהם, הצורך והדחיפות בטיפול ואופן הטיפול המתאים. לאחר שהמטופל והרופא יסכימו על הטיפול המתאים, יוחלט אם ניתן לבצעו כחלק מהביקור או שיש צורך לתאם מועד מיוחד לביצוע הטיפול. יש להדגיש כי הטיפולים השונים אינם כלולים במחיר ביקור היעוץ.