טיפול במחט חשמלית (קאוטריזציה)

טיפול באמצעות קאוטריזציה – מחט חשמלית הוא בעצם גרימת כוויית חום מדוייקת ומבוקרת להסרת נגעים עוריים ובהם:

סרחי עור הם בליטות עור קטנות על בסיס גבעול צר המופיעים לרוב בעור הצוואר, העפעפיים, בתי השחי, שיפולי החזה ולעיתים גם בשטחי עור אחרים. הרקע לרוב הוא תורשתי ויש גם קשר חזק לעודף משקל. 

נגעים קרניים ויבלתיים יכולים להיות גם הם על רקע תורשתי (Seborrheic keratoses) או זיהומי - יבלות ויראליות מסוגים שונים (Molluscum contagiosum, Verruca vulgaris). יכולים להופיע בעור הפנים וגם בשאר אזורי הגוף ובעיקר בכתפיים, גב וחזה ובגבות הידיים והאמות.

קרנת אקטינית (Actinic keratoses) מופיעה לרוב באזורים חשופים לשמש – נגעים טרום סרטניים משניים לקרינת השמש . נגעים אלה מופיעים בד"כ באזורים החשופים לשמש, על עור הפנים, הגפיים והגוף, לרוב על רקע חשיפה מרובה לשמש ולרוב בחולים בעלי גוון עור בהיר. מדובר בבעיה שכיחה המהווה סמן לסיכון מוגבר לסרטן העור. 

היתרון של הטיפול באמצעות מחט חשמלית הוא הזמינות שלו, האפשרות לווסת את עוצמתו ולכוון אותו במדויק לנגעים המטופלים מבלי לפגוע בעור הבריא הסובב והאפשרות לחזור על הטיפול מפעם לפעם. 

כאב הטיפול כרוך בכאב מיידי, לפעמים עז, השוכך בד"כ תוך מספר דקות (10-15). אמצעי הרגעה רגילים בכדורים לכאבים מספיקים לרוב לשיכוך הכאב. 

לאחר הטיפול מייד לאחר הטיפול העור הופך להיות אדמדם מסביב לנגעים – תופעה שנעלמת בד"כ תוך 15 דקות אך יכולה להמשך לעיתים גם מספר שעות. בהמשך מופיעים בד"כ גלדים זהובים חומים עדינים על העור, אשר מתקלפים מעצמם תוך מספר ימים (עד שבועיים). במטופלים בעלי עור רגיש במיוחד עלולים להופיע סמוך לאחר הטיפול אודם ואף שלפוחיות שטחיות עדינות והפרשה של נוזל ריקמתי צהבהב ודביק. התופעות הללו אינן מהוות תקלה בפני עצמן, והן חולפות גם כן תוך מספר ימים (עד 3 שבועות). במידה והופיעו, אין לפתוח שלפוחיות או להסיר גלד. יש להתרחץ כרגיל ולמרוח קרם לחות על העור המטופל. אם מופיעים במקום הטיפול פצע או שלפוחית אפשר למרוח משחה אנטיביוטית ו/או לחבוש ולכסות את המקום. אין להדביק פלסטרים או סרטי דבק על מקום הכוויה עצמו. 

לאחר ההחלמה נשארת במקום המטופל אדמומית ההולכת ונעלמת בהדרגה תוך מספר שבועות עד חזרה לגוון העור הרגיל. 

מומלץ להמנע מחשיפת האזור לשמש ללא אמצעי הגנה עד החלמה שלמה 

הסיכונים בטיפול זה קשורים בסוג העור של המטופל. במטופלים ממוצא אתני כהה עור ובכאלה שהם בעלי עור כהה בעצמם, יש סכנה בכ- 10% להופעה של כתם כהה משני לכווייה, הנובע משקיעת פיגמנט בעור כתוצאה מהדלקת שבתהליך ההחלמה מהטיפול או כתם חיוור/לבן הנובע מהתפתחות צלקת בה נפגעו התאים המייצרים פיגמנט. במרבית המקרים כתמים אלה נעלמים לאחר מספר חודשים בהם המטופל מקפיד להימנע מחשיפה לשמש.